Snorkeskinne (Obstruktiv søvnapné)

Kvinne irriteres seg over en mann som snorker

Snorker du eller partneren din?

Bli kvitt snorkingen! Nå tilbyr vi behandling med snorkeskinne/søvnapné-skinne her hos Tannlege Lind AS.

Snorking er plagsomt både for deg og for partneren din. Det kan også være en av symptomene på søvnapné, som er en alvorlig tilstand. Kraftig snorking er noe som ofte regnes som ensbetydende med søvnapné.

Obstruktiv søvnapné

Akkurat som i resten av kroppen, slapper musklene i de øvre luftveier (nese, munn, svelg og strupehode) av når du sover. Om musklene slapper for mye av kan det føre til at det blir trangt i de øvre luftveiene, og dette gjør at mange mennesker begynner å snorke eller til og med stopper å puste hvis luftveiene blokkeres helt.

OBSTRUKTIV SØVNAPNÉ:

Søvnapné er en sykdom hvor en sovende person opplever pustestopp som varer over 10 sekunder. Det er varigheten på pustestoppet og antallet i løpet natten, som definerer om det snakk om sykdom. Søvnapné bør behandles om man har mer enn 10 pustestopp per time med en varighet på mer enn 10 sekunder. De vanligste symptomene er snorking, unormal trøtthet om dagen, observerte pustestopp om natten, stadige oppvåkninger, hyppige toalettbesøk om natten, hodepine, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, redusert seksuell lyst/evne og vektproblemer.

Søvnapné er sterkt forbundet med diabetes, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og hjerneslag. Studier viser også at personer med søvnapné har syv ganger forhøyet risiko for å være involvert i en bilulykke.

20-40 % har søvnapné eller andre pusteforstyrrelser og pustestans under søvn. 80 % av dem går uvitende om sin sykdom og får dermed ingen diagnose og behandling.

Kvinne irriteres seg over en mann som snorker

Behandling

Behandling av søvnapné kan gjøres enten med CPAP-maskin eller med en snorkeskinne/søvnapné-skinne. Det er behandling med skinne vi kan gjøre her hos tannlegen. Dette anbefales for folk som snorker, har mild til moderat søvnapné eller ikke klarer å bruke CPAP-maskin.

SomnoDent® COAT søvnapnéskinne er et skreddersydd intraoralt system som består av over- og underkjeveskinne, tilvirket på basis av et kjeveavtrykk.

Snorkeskinne
Kilde: Søvnapne.no og somnomed.com

Skinnen fører underkjeven frem, vevet og musklene i svelget strammes, tungen holdes på plass foran og luftveiene holdes åpne under søvnen. Denne strammingen forhindrer på samme tid at pustingen setter det myke vevet øverst i halsen i svingninger, som er den vanligste årsaken til snorking.

Behandlingen tilbys hos Tannlege Lind AS i Farsund hos tannlege Andrea Bergh Pettersen. Andrea gjennomgikk kurs og ble sertifisert i Somnodent- tilpasning i Oslo 23.januar 2017.